Region
Питање електричне енергије постало је питање опстанка и због тога је неопходно што прије одблокирати започете пројекте и кренути у изградњу стратешких енергетских пројеката попут "Бук Бијеле" и "Горњи хоризонти", упозоравају стручњаци у Републици Српској.
Извршни директор за производњу и техничке послове у предузећу "Хидроелектране на Требишњици" Илија Таминџија рекао је да подржава потез лидера СНСД-а Милорада Додика да ће нова власт на ниову БиХ бити формирана само са оним бошњачким странкама које обећају да ће одблокирати стратешке енергетске пројекте.
- Не могу да схватим оне бошњачке политичаре који толико причају да воле БиХ, а у исто вријеме су против кључних развојних пројеката. Они на овај начин не блокирају само Српску, већ и БиХ - рекао је Таминџија за "Глас Српске".
Према његовим ријечима, изградњом планираних нових капацитета енергетски сектор Српске био би "јачи" за готово 60 до 70 одсто, не рачунајући планиране соларне пројекте, што би омогућило БиХ да се лакше ухвати у коштац са актуелним, али и предстојећим изазовима.
Таминџија сматра да долази вријеме када неће бити питање колико ће струја коштати, већ да ли ће је бити на тржишту.
Он је додао и да су енергетска стабилност и ниске цијене струје, које су најниже у Европи и региону, били сигурно и добар мамац за привлачење нових иностраних инвестиција и запошљавање.
- Све то је повезано. Надам се да ће у мрачним главама тих који годинама све опструишу коначно засијати сијалица - констатовао је Таминџија.
Економиста Милош Грујић је навео да би БиХ на овај начин стекла додатну енергетску независност, али би и са јефтином струјом, као великом конкурентском предношћу, могла привући и значајан број инвеститора.
СРНА
Полиција у Требињу од сутра до петка, 18. новембра, реализоваће акцију контролисе саобраћаја са фокусом на кориштење безбједносних појасева, заштитних кацига и сједалица за дјецу.
Биће контролисано и да ли возачи користе мобилни телефон у току вожње, на начин који је дозвољен законом, саопштено је из Полицијске управе Требиње.
Полицијска станица Невесиње ће у петак, 18. новембра, контролисати возаче да ли управљају возилом под дејством алкохола.
Полицијска управа Требиње апеловала је да учесници у саобраћају поштују саобраћајне прописе.
Стрип албум “барут и сабља” представља антологију мојих првих објављених радова.
Стрип епизоде које су пред читаоцима у оквиру овог интеграла су одиграле пресудну улогу и утицале да, до дана данашњег, останем вјеран стрипу и деветој умјетности. Ради се о стриповима “Невесињска пушка”, “Битка на Вучјем долу” и “Вожд Карађорђе”, који су појединачно објављивани у више издања у формату свеске, као и о неколико краћих епизода које су објављене у склопу магазина “Парабелум”, а то су “Малиша”, “Крв на огњишту” и “Јаковљева смрт”.
Рекао је ово за “Глас Српске” пјесник и стрип умјетник Јован Братић, коментаришући излазак албума “Барут и сабља”, који је објавила “Девета димензија”, својеврсне антологије његових радова на тему националне историје српског народа.
- Моји јунаци, као и догађаји, нису били измишљени већ су стварни. Циљ ми је био да се скрене пажња на велике и епохалне странице историје везане за наш народ. Ради се о издању у ком је у новом руху обједињено више занимљивих историјских тема и оне одлазе корак даље у прошлост у односу на стрип “Понори зла”. За колекционаре и праве љубитеље стрипа мислим да ће овај тврдокоричени албум на 305 страница представљати драгоцјеност и раритет - рекао је Братић.
ГЛАС: Колико су важне историјске теме попут Првог српског устанка или Невесињске пушке присутне у домаћем стрипу и поп култури уопште?
БРАТИЋ: Имајући у виду значај и важност наведених историјских догађаја, стиче се утисак да они, као теме, нису били довољно заступљени ни у стрипу ни поп култури, јер је државна политика, својевремено, била таква да се сматрало национализмом апострофирати било шта из српске историје. На неки начин ми је сатисфакција што сам својим радом, у доменима властитих могућности, бар мало заталасао и популарисао теме из српске историје које су дуго и неоправдано биле предате забораву. Теме овог стрип албума описују тежак живот и борбу нашег народа у раљама Отоманске империје као и период Првог свјетског рата који представља тешко и болно историјско поглавље које су поједини народи, а међу њима понајвише српски, осјетили дубоко на својој кожи гдје су остали урезани ожиљци и трауме на колективној свијести народа кроз неуништиви сан о слободи.
ГЛАС: Историјски стрип пред аутора поставља изазов гдје одредити границу реалности и фикције, те захтијева прецизне припреме око фактографије, сценографије и детаља који одређују аутентичност дјела код публике.
БРАТИЋ: То захтијева изазов у смислу великог броја прочитаних књига са том тематиком са фокусом на ликове и главни догађај који смо одабрали. Потребно је препознати карактере и на неки начин се увући њима под кожу да бисмо их оживјели у духу времена којем припадају. Фактографија се мора поштовати код оваквих тема као и сценографија, то је битно, а импровизација и умјетничка слобода је прихватљива због динамике радње и тока приче све до тренутка док не запријети да поремети фактографију и карактер ликова. Код оваквих тема лако је раздвојити реалност и фикцију, што није случај, рецимо, са адаптацијом неких епских мотива какви су, на примјер, циклуси пјесама о Марку Краљевићу.
ГЛАС: За разлику од историјске тематике заступљене у већини Ваших радова, стрип “Тетовирани облаци” рађен са Гораном Лојпуром понудио је не само једну несвакидашњу форму и већ и риједак садржај када је у питању стрип.
БРАТИЋ: Стрип албум “Тетовирани облаци” је необичан и испада из клишеа стандардне форме, а у ствари је комбинација поезије и стрипа, гдје је Горан прво нацртао цртеже, а ја на његова инспиративна цртачка рјешења написао текст у облику поезије. То је доказ како два аутора која се добро разумију могу направити успјешну симбиозу иако су по карактеру доста различити. Ова комбинација је наишла на одушевљење и високу оцјену од стране публике и стручне јавности.
ГЛАС: Радили сте и једну занимљиву причу за стрип антологију “Глуво доба” рађену по истоименој збирци хорор прича Нинослава Митровића. Колико је Вама као цртачу било тешко да се прилагоди тексту другог аутора и колико је хорор као жанр био изазов за Вас?
БРАТИЋ: Истина је да највише волим цртати и креирати стрип на основу сопствених прича и сценарија, али просто ми није проблем прилагодити се другом аутору и његовој причи посебно ако ме она својим садржајем инспирише. Што се тиче пројекта “Глуво доба” у први мах, због неких преузетих обавеза, нисам прихватио да будем дио ауторског тима који ће радити на адаптацији хорор прича Нинослава Митровића и њихово претварање у стрип садржај. Након извјесног времена када сам се распитао у којој је фази овај стваралачки подухват, увјерио сам се да аутори спорије раде и да посао није још близу реализације, одлучивши тада да се и ја прикључим каравану аутора, дајући свој допринос узимајући једну од слободних прича. Овај хорор жанр је био изазов за мене само у оној мјери што га раније нисам обрађивао.
ГЛАС: Када смо код књижевности, протекле године изашла је и Ваша четврта збирка поезије занимљивог назива “Вјетрови су пробудили сјенке” па се намеће питање који вјетрови и чије сјенке?
БРАТИЋ: Поменута збирка је одлично прихваћена од јавности у што смо се увјерили промовишући је у многим срединама и са те стране могу да будем задовољан. У збирци пјесама “Вјетрови су пробудили сјенке” вјетрови су догађаји који усталасају нашу јаву, наш живот, наносећи различите врсте интензивних осјећања, а сјенке су наше успомене и емотивни оквири који дријемају увијек дубоко у људима.
ГЛАС: Колико је тешко помирити у себи креативно изражавање кроз поезију и стрип и како правите разлику између двије гране умјетности, те у коликој мјери Ваш приватни живот одређује и једно и друго?
БРАТИЋ: Свестраност може да буде одређена врста предности у ауторском приступу и раду на стрипу. Битно је осјећати тему и имати слуха за нарацију, за ритам, звук и боју. Све умјетности имају заједничке елементе, а имају и своју оригиналност, тако да што више овладамо различитим вјештинама, бићемо у предности приликом стварања и реализације неког свог пројекта. Ту до изражаја долази урођена вјештина, таленат, који ништа не значи ако га свакодневно не вјежбамо и не брусимо, усавршавајући свој занат, стичући драгоцјено искуство које је исто тако битан фактор за успјешну реализацију посла. То је идентично и важи за све врсте књижевне и умјетничке дјелатности, небитно да ли пишемо поезију, прозу, сценарио или се бавимо музиком, стрипом, сликарством, филмом или неким другим умјетничким садржајем. За мене су и поезија и стрип непресушни извори који испуњавају мој живот и наравно, уз породицу, дају ми смисао постојања.
Едукација
ГЛАС: Едукативни карактер стрипа пао је у други план губљењем његове популарности пред модерном технологијом и сталном трком издавача за приземнијим и популарнијим темама, али чини се да то подилажење публици води у слијепу улицу?
БРАТИЋ: Слажем се са том констатацијом у великој мјери. Свједоци смо да се одвија бескрупулозна трка за профитом не хајући пуно за посљедице. Томе се није одупрла ни поп култура ни медији, а на крају ни држава која под плаштом демократске слободе попушта и не доноси системске законе који би заштитили нове генерације од поплаве кича и шунда. Зато данас немамо профилисане медије који ће промовисати културу и едуковати нове генерације на начин који их неће одвести у слијепу улицу.
ГЛАС СРПСКЕ
Милимир Вујадиновић, посланик у Скупштини Србије, поријеклом Невесињац, данас је током скупштинске расправе честитао борцима у Републици Српској крсну славу Митровдан и подсјетио на храброст и борбу српске војске у Херцеговини на Митровдан 1992. и 1994. године.
Вујадиновић је подсјетио да је Митровдан крсна слава Борачке организације Републике Српске, али и да је Митровдан дан када је прије 30 година српски народ побиједио у борби против далеко надмоћнијег непријатеља.
Он је испричао да су прије тачно 30 година Јанко Бобетко и Божан Шимовић са 40.000 бојовника кренули на југ Републике Српске и на Невесињску бригаду и Херцеговачки корпус.
- Циљ је било разбијање идеје о постојању Републике Српске, излазак на границе тадашње СР Југославије. Њих је тада чекало нешто више од 5.000 српских бораца на челу са легендарним командантом Новицом Гушићем и Радом Радовићем. Агресори су враћени на почетне положаје уз велике губитке, али, нажалост, коштало је то и наш народ у Републици Српској са 42 погинула борца и више од 300 рањених - приповједио је Вујадиновић у Скупштини Србије.
Иако је данас на дневном реду била расправа о ребалансу буџета Србије, Вујадиновић је о овом догађају говорио, како је рекао, из пијетета према догађају, због одавања почасти онима који су, како каже, заслужни "јер данас у миру сједимо", али и из обавезе коју су свима оставили борци који су и тада знали шта им је иза леђа и шта бране.
- Знам да су се тих дана надали Србији онаквој каква данас изгледа у миру - рекао је Вујадиновић, који је и замјеник предсједника Одбора за дијаспору и Србе у региону.
Он се у расправи осврнуо на ребаланс буџета Србије са свим повећањима која су у њему, те нагласио да је у ребалансу и једна важна ставка, а то је изградња путева и мостова према Републици Српској.
- Овдје се налази новац за изградњу путева према Републици Српској, као и онога према Сарајеву. Ту је и новац за изградњу пута према Лозници и Подрињу, као и новац према Посавини - рекао је Вујадиновић.
Вујадиновић је напоменуо да се у овом приједлогу буџета налази и новац за реконструкцију мостова у Љубовији, Шепку, Каракају, Скеланима - који Србију повезују са Републиком Српском.
- Ово говорим управо због јунака о којима сам говорио. Њихов сан тих најтежих дана за српски народ на Балкану је управо било повезивање Србије и крајева које су бранили - рекао је Вујадиновић.
Он је рекао да су се борци деведесетих борили за повезивање Србије и њеног народа.
- Нека је слава српским јунацима из 1992. и 1994. године - поручио је Вујадиновић на крају.
СРНА